Vanliga frågor och svar om Sensorems trygghetslarm
Beställning och kostnad Expand
Sensorems trygghetslarm är helt abonnemangsbaserad dvs. ingen kostnad tas ut för själva smartklockan. Kostnaden per månad är från 210kr (inkl. moms) och det är ingen bindningstid.
Vid beställning kan du välja på följande betalningsalternativ:
- Månatlig betalning
- Autogiro (kostnaden dras automatiskt från ditt bankkonto varje månad)
- Kreditkort (kostnaden dras automatiskt från ditt bankkort/kreditkort varje månad)
- Betalning i förskott för 6, 12 eller 24 månaders användning
- Faktura (skickas via e-post eller med fysisk post)
- Kreditkort (kostnaden dras automatiskt från ditt bankkort/kreditkort vid varje betalningsperiod)
Om du som beställer vill att fakturan ska skickas till användaren så är det bara att skriva detta under anteckningar när du beställer.
Det går bra vilket som! När trygghetslarmet anländer väljer ni själva vem som använder larmet och ställer in anhöriga därefter. Vill ni att larmet ska skickas till särskild leveransadress som inte går till beställaren lägger ni enkelt in detta i kassan när ni beställer. Beställning sker via Sensorems hemsida eller genom att ringa oss på +46 8 46 00 77 00.
Det gör du enklast genom att ringa Sensorem på +46 8 46 00 77 00 alternativt kan du lägga en beställning via hemsidan och skriva hur många larm du vill ha i "övriga upplysningar" i kassan.
Trygghetslarmet levereras vanligtvis inom tre arbetsdagar och när det anländer är det redo att börja användas!
Se film som förklarar tjänsten och läs mer om trygghetslarmets funktioner.
Beställ nu för att vara garanterad ett larm när innan lagret tar slut igen!
Nej klockan kostar igenting. Sensorem erbjuder en ren tjänst där lån av klockan ingår. För de fall att du vill avsluta vänligen kontakta Sensorem.
Nej, allt ingår!
Nej, tjänsten kan sägas upp närsomhelst. I samband med uppsägning ber vi dig att kontakta Sensorem.
Instruktioner för att lägga in larmmottagare skickas till beställarens e-post i samband med att klockan skickas ut. Larmmotagare kan läggas in via Sensorem-appen (inloggningsdetaljer skickas ut tillsammans med klockan) eller genom att kontakta Sensorem.
Se film som förklarar larmkedjan samt film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet när det levereras.
Du i Sensorem-appen själv ändra prioritetsordning på anhöriga eller lägga till nya anhöriga etc. Du kan också närsomhelst utan kostnad kontakta oss så gör vi detta åt dig.
Ja! Skriv att du vill ha detta under "anteckningar" när du beställer så ordnar vi det utan extra kostnad.
Ja det går utmärkt – vi har flera kunder där anhöriga har beställt larm till båda sina föräldrar direkt. Vänligen kontakta oss när ni lagt beställningen för första klockan så ändrar vi antalet manuellt då detta inte kan göras i varukorgen.
Sensorem skickar då en ny klocka utan kostnad! I och med att vi säljer tjänsten som ett abonnemang ligger ansvaret på oss att tillse att användaren har en klocka som fungerar.
Se film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet samt se vad våra kunder säger om oss!
Absolut, kontakta oss så ordnar vi det utan kostnad! Vi skickar ett nytt armband och/eller ny laddare omgående vilket innebär att ni normalt får detta levererat inom två dygn från beställning.
Se film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet samt se vad våra kunder säger om oss!
Det går utmärkt! Om du har vägarna förbi vårt kontor kan du testa klockan här. Annars finns klockan att prova hos återförsäljare över hela Sverige.
Att larma med trygghetslarmet Expand
För att larma håller användaren in den stora fysiska knappen som finns på klockans vänstersida i tre sekunder. Efter tre sekunder hör användaren att signalerna börjar gå fram när klockans högtalartelefon ringer upp anhöriga.
Se film som förklarar tjänsten och läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Om senioren trycker på larmknappen får anhöriga sms + larmnotis samt så rings de upp automatiskt av smartklockan som också fungerar som klocka som man kan ringa ifrån. För de fall att ingen av seniorens anhöriga svarar kopplas samtalet till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid).
Se film som förklarar larmkedjan samt film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet när det levereras.
För de fall att ingen av användarens anhöriga svarar kopplas samtalet till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid). Larmcentralen pratar med användaren (användaren pratar via klockans högtalartelefon) och om larmcentralen bedömer läget som akut så kopplar de samtalet vidare till SOS Alarm som kan skicka ut ambulans.
Fem anhöriga kan läggas in som larmmottagare och samtliga får inloggning till Sensorem-appen.
Se film som förklarar larmkedjan samt film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet när det levereras.
Ja, detta fungerar rent tekniskt. Om hemtjänsten läggs in som anhörig kommer nödlarmet att gå till dem men vi rekommenderar att detta förankras med användarens hemtjänst först.
Se film som förklarar tjänsten och läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Ja, klockan har inbyggt SIM-kort. För att ringa till klockan ringer du helt enkelt klockans telefonnummer och användaren av klockan svarar genom att trycka på klockans display. Telefonnumret skickas med klockan vid beställning.
Vem som helst kan ringa till klockan dvs. det är ej begränsat till om personen är inlagd i larmslingan eller ej.
Ja! Larmknappen kan tryckas in precis som vanligt även när klockan laddas.
Se film som förklarar tjänsten samt läs om hur Sensorems trygghetslarm lämpar sig för flera typer av användningsområden så som exempelvis personlarm, GPS-spårare för barn, hjälpmedel vid demens med geostaket, trygghetslarm vid epilepsi, GPS-larm för kommuner, larm för ensamarbetande eller som överfallslarm till företag.
Sensorems trygghetslarm har geostaket som har tagits fram för att hjälpa personer som lider av en demenssjukdom.
Anhöriga kan genom Sensorem-appen se användarens position i realtid på en karta. Anhöriga kan i Sensorem-appen markera ut ett säkert område och om användaren lämnar det säkra området skickas larmnotis till anhöriga.
Läs mer här samt se vad våra kunder säger om oss!
Absolut! Sensorems smartklocka passar utmärkt som personlarm vid ensamarbete.
Läs mer här samt se vad våra kunder säger om oss!
Tekniskt Expand
Ja, Sensorems trygghetslarm fungerar överallt där det finns mobiltäckning! Läs mer här!
Trygghetslarmet kommunicerar via mobilnätet och fungerar överallt i hela EU, Norge, Schweiz samt Storbritannien (samt i fler länder såsom Australien, Israel och USA om ni kontaktar Sensorem innan avresa). Trygghetslarmet fungerar överallt där det finns mobiltäckning och går utmärkt att använda på andra platser än i hemmet – såsom i sommarstugan!
Sensorem har tillgång till samtliga operatörer Sverige. Om du vet att ni har särskilt bra täckning med någon specifik operatör så meddela gärna detta vid beställning.
Nej, SIM-kort sitter redan i klockan när den levereras dvs. den fungerar som en klocka man kan ringa med. När klockan anländer är den redo att börja användas!
Läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Vid normal användning är batteritiden cirka fem dagar. Det tar cirka tre timmar att ladda klockan fullt. När klockan laddas går det fortfarande att larma med klockan.
Det tar cirka 2 timmar att ladda klockan fullt. När klockan laddas går det fortfarande att larma med klockan.
Se film som förklarar tjänsten och läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Absolut, du kan ladda klockan närsomhelst dvs. du behöver inte vänta tills batteriet är helt urladdat.
Se film som förklarar tjänsten och läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Ja, Sensorems tjänst känner av att det är en telefonsvarare som besvarar larmsamtalet och kopplar då larmsamtalet vidare till nästa anhörig i prioritetsordningen (eller till Sensorems larmcentral om detta är nästa nummer i prioritetsordningen).
Ja, klockan har inbyggt SIM-kort och fungerar överallt i hela EU, Norge, Schweiz samt Storbritannien (samt i fler länder såsom Australien, Israel och USA om ni kontaktar Sensorem innan avresa).
Ja, tjänsten fungerar i hela världen! Anhöriga laddar ner Sensorem-appen och anhörigas telefonnummer läggs in i tjänsten som även fungerar med utländska telefonnummer.
Ja, appen fungerar för både iPhone och Android. Den laddas enkelt ner i App Store eller Google Play Store och inloggningsuppgifter skickas ut till anhöriga efter beställning.
Ja, detta är möjligt. Detta kan vara intressant om man smidigt vill kunna ringa till både mobilen och klockan utan att behöva ringa ”två separata samtal”. Denna inställning sker dock på olika sätt beroende på vilken operatör man använder, men det är alltså möjligt att samtalet till mobilen automatiskt kopplas vidare till klockan (vid uteblivet svar), se nedan:
Tele 2: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/vidarekoppling
Telia: https://www.telia.se/privat/support/info/vidarekoppling-mobil-telefoni
Tre: Via deras kundtjänst, https://www.tre.se/support#kontaktaoss
Comviq: https://www.comviq.se/hjalp/artikel/vidarekoppling
Hallon: https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/kan-man-vidarebefodra-samtal-till-ett-annat-nummer-2451
Om du vill vidarekoppla alla samtal från mobilen direkt till klockan kan du enkelt göra detta under inställningar på mobiltelefonen, oavsett vilket mobilabonnemang du använder:
https://community.tre.se/samtalsinstaellningar-71/vidarekoppla-samtal-68
Nej, användaren måste trycka in den fysiska larmknappen för att larma. Det som finns idag är ett inaktivitetslarm där anhöriga får larm om användaren varit stilla under en längre tid.
Vi har aktivt valt att använda oss av ett manuellt fallarm när vi utvecklat trygghetslarmet. De automatiska fallarm som finns på marknaden idag är inte tillräckligt exakta för att fånga upp samtliga fall – en användare kan exempelvis falla väldigt mjukt utan att trigga ett larm – i dessa fall ger automatiska fallarm falsk trygghet.
Ett annat problem med automatiska fallarm är att de kan generera åtskilliga falsklarm och på så vis snarare skapa ökad oro hos anhöriga.
Sammantaget har vi alltså valt att inte använda oss av automatiskt fallarm idag men inte omöjligt att vi bygger in detta i trygghetslarmet om något år när utvecklingen kommit längre.
Anhöriga blir varnade med larmnotis + sms om klockan varit stilla under en viss tidsperiod. Hur känsligt inaktivitetslarmet ska vara ställer anhörig in i Sensorem-appen. Inaktivitetslarmet känner av om klockan är stilla pga. laddning och skickar då inget larm.
Sensorems trygghetslarm har geostaket som har tagits fram för att hjälpa personer som lider av en demenssjukdom.
Anhöriga kan i Sensorem-appen markera områden som är säkra för användaren att vistas inom. Om användaren lämnar detta område skickas varningsnotis till anhöriga med GPS-position i realtid. De kan ringa direkt till klockans inbyggda högtalartelefon och prata med användaren.
Läs mer om funktionen GPS tracker och geostaket här samt se vad våra kunder säger om oss!
Design och ergonomi Expand
Nej inga tekniska förkunskaper krävs av användaren. Smartklockans display är låst och den enda knappen som kan användas är den fysiska larmknappen som hålls in i tre sekunder för att aktivera larmkedjan.
Se film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet samt se vad våra kunder säger om oss!
När trygghetslarmet levereras är det redo att börja användas! Användaren behöver bara spänna fast klockan runt handleden och köra igång.
Se film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet samt se vad våra kunder säger om oss!
Nej! Användaren behöver bara spänna fast klockan runt handleden och köra igång. De som är anhöriga får inloggning till Sensorem-appen.
Se film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet samt se vad våra kunder säger om oss!
Nej, trygghetslarmet har inbyggt SIM-kort och kommunicerar direkt med mobilnätet. Trygghetslarmet fungerar alltså oberoende av om användaren har en mobiltelefon eller ej.
Se film som förklarar tjänsten samt läs om hur Sensorems trygghetslarm lämpar sig för flera typer av användningsområden så som exempelvis personlarm, GPS-spårare för barn, hjälpmedel vid demens med geostaket, trygghetslarm vid epilepsi, GPS-larm för kommuner, larm för ensamarbetande eller som överfallslarm till företag.
Nej, trygghetslarmet har inbyggt SIM-kort och kommunicerar direkt med mobilnätet. Trygghetslarmet fungerar alltså oberoende av om användaren har en mobiltelefon eller ej och är inte på något vis beroende av Bluetooth.
Se film som förklarar tjänsten och läs mer under trygghetslarmets funktioner.
Klockans urtavla har följande dimensioner:
Längd: 49,5mm
Bredd: 41,2mm
Djup: 15,4mm
Vikt: 47g
Ja, vid beställning finns möjlighet att välja mellan olika arm- och halsband.
Ja, vid beställning finns möjlighet att välja mellan olika arm- och halsband. Om ni önskar kan vi skicka med både ett armband och ett halsband.
Ja, klockan är IP67 klassificerad dvs. användaren kan tvätta händerna och duscha med klockan.
Nej, klockan är väldigt diskret och ser ut som vilken smartklocka som helst – inget som antyder att den innehåller ett personlarm!
Tipsa en vän Expand
För att bjuda in en vän går du till inbjudningssidan.
Om du är kund hos Sensorem idag dras inbjudningsbonusen automatiskt av från ditt trygghetslarms månadskostnad.
Rabattkoden fylls i vid beställning i fältet för rabattkod. Om din vän av någon anledning skulle missa detta så är det bara att kontakta oss så justerar vi detta i efterhand.
Du kan bjuda in både användare och anhöriga – det viktiga är att den som beställer trygghetslarmet använder rabattkoden den får tillsammans med inbjudan.
Det räcker att din vän använder rabattkoden när denne beställer. Om din vän av någon anledning skulle missa detta så är det bara att kontakta oss så ordnar vi detta i efterhand.
Absolut! Bara att höra av dig till oss så ordnar vi det!
Om du är kund idag så går det utmärkt att bjuda in någon genom att be den du bjuder in att uppge ditt namn vid beställningen (i övriga anteckningar vid beställning via hemsidan eller genom att meddela oss detta via telefon).
Allmänt Expand
Om användaren trycker på larmknappen får anhöriga sms +larmnotis samt så rings de upp automatiskt av smartklockan. För de fall att ingen av seniorens anhöriga svarar kopplas samtalet till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid).
Se film som förklarar larmkedjan samt film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet när det levereras.
Med Sensorems trygghetslarm kan användaren tillkalla hjälp närsomhelst och varsomhelst genom att hålla inne den fysiska larmknappen. Trygghetslarmet fungerar överallt i hela världen – även utomhus. Vid larm får anhöriga sms +larmnotis samt så rings de upp automatiskt av trygghetslarmet. För de fall att ingen av användarens anhöriga svarar kopplas samtalet till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid).
Se film som förklarar larmkedjan samt film som visar hur enkelt du kommer igång med trygghetslarmet när det levereras.
GPS larm demens innebär att sms + larmnotis skickas till anhöriga om användaren lämnar det säkra området. I Sensorem-appen kan anhöriga se användarens GPS-position vilken visas på en karta i realtid. De kan ringa direkt till klockans inbyggda högtalartelefon och prata med användaren. Klockan kan i Sensorem-appen ställas in att besvara samtal från anhöriga automatiskt.
Läs mer om funktionen GPS tracker och geostaket här samt se vad våra kunder säger om oss!
Trygghetslarm från Sensorem skapar trygghet för både användare och anhörig:
-
Fungerar överallt och kan användas överallt
-
Snyggt och diskret
-
Bemannad larmcentral
-
App för anhöriga
Om användaren trycker på larmknappen får anhöriga sms +larmnotis samt så rings de upp automatiskt av smartklockan. I Sensorem-appen kan anhöriga se användarens GPS-position vilken visas på en karta i realtid. De kan ringa direkt till klockans inbyggda högtalartelefon och prata med användaren.
Läs mer här samt se vad våra kunder säger om oss!
Trygghetslarmet finns tillgängligt för alla! Du beställer tjänsten i Sensorems webbshop och du får normalt smartklockan hemskickad inom en vecka. När klockan anländer är den redo att börja användas!
Absolut! Sensorems trygghetslarm kopplas till dina anhöriga istället för till hemtjänst. Läs mer om detta här!
Sensorems tjänst är ett privat trygghetslarm som kan betalas av antingen användaren (senioren) eller dess anhöriga. Vem som betalar väljer du när du köper klockan från Sensorems webbshop!
Nej, Sensorems tjänst är helt en privat så du behöver inte lämna in en ansökan om trygghetslarm hos kommunen.
Du beställer tjänsten i Sensorems webbshop och får smartklockan hemskickad inom 3-4 dagar. När klockan anländer är den redo att börja användas!
Ja det kan det göra givet att du har anhöriga som vi kan lägga in som larmmottagare. För de fall att dina anhöriga inte kan besvara ett larmsamtal så kopplas samtalet vidare till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid) som bedömer situationen och vid behov kopplar samtalet vidare till SOS Alarm som kan skicka ambulans.
Sensorems mobila trygghetslarm är alltså inte kopplad till kommunen eller hemtjänst utan är en privat tjänst. Rent tekniskt är det dock inga problem att lägga in så att larmet går till kommunen eller hemtjänst men användaren behöver i sådant fall först stämma av med kommunen/hemtjänst så att detta är OK med dem.
Läs mer om personligt larm för äldre under trygghetslarmet samt läs vad våra kunder tycker om oss!
Ja, Sensorems trygghetslarm lämpar sig för flera typer av användningsområden så som exempelvis personlarm kopplat till larmcentral, GPS-spårare för barn, hjälpmedel vid demens med geostaket, trygghetslarm vid epilepsi, GPS-larm för kommuner, larm för ensamarbetande eller som överfallslarm för företag,
Vid ett tryck på smartklockans larmknapp rings anhöriga upp i fördefinierad ordning och GPS-koordinater skickas ut till anhöriga i Sensorem-appen – trygghetslarmet fungerar alltså som en klocka som kan kan ringa med! För de fall att anhöriga inte kan svara kopplas larmsamtalet till Sensorems larmcentral (öppet dygnet runt alltid) som tar emot samtalet och agerar.
Ja, Sensorems trygghetslarm lämpar sig för flera typer av användningsområden så som exempelvis GPS-spårare för barn, personlarm kopplat till larmcentral, hjälpmedel vid demens med geostaket, trygghetslarm vid epilepsi, GPS-larm för kommuner, larm för ensamarbetande eller som överfallslarm för företag.
Ja absolut, vi har många kunder som använder vårt GPS-larm inom äldreomsorgen. Läs mer om GPS-larm inom äldreomsorgen här!
Ja absolut, vi utvecklar kontinuerligt tjänsten för att öka tryggheten för användare och anhöriga! Tjänsten innehåller funktioner som geostaket för dementa, medicinpåminnare och inaktivitetslarm!
Ja, absolut! Produktblad finner du här! Och glöm inte att du enkelt kan bjuda in en vän till Sensorem. Den inbjudne får då all information den behöver för att beställa ett trygghetslarm.
Våra policyer hittar ni här:
Tveka inte att kontakta oss om ni har frågor på dessa.